Kada su djeca u pitanju, treba imati na umu kakav uticaj televizijski program može imati na njihov razvoj. Baš kao što može potaknuti negativno, tako TV može potaknuti i pozitivno ponašanje. Zavisi od toga kako se upotrebljava.
Ipak jedni smatraju da je potrebno još više edukativnog programa, drugi misle da djeci treba potpuno ukinuti televiziju. Postoje i oni koji sugerišu da roditelji trebaju kontrolisati dječije gledanje TV-a, te ih naučiti da ga je najbolje gledati povremeno, a ne koristiti ga za bijeg od stvarnosti. O pozitivnim i negativnim stranama televizije, raspravlja se od kada ona postoji.
S obzirom na to da je televizija sveprisutna, na nju treba gledati kao na potencijalnu pomoć, a ne nužno kao prijetnju. Dovoljno je da roditelji pažljivo pregledaju televizijski program i uoče koliko je mnogo prekrasnih emisija o prirodi, svemiru, prošlosti, zanimljivim događanjima, likovnoj, te glazbenoj umjetnosti itd.
Branko Kockica – svi ga se sjećamo
Bio je zanimljiv, poučan i zabavan. Djeca su s nestrpljenjem iščekivala svaku emisiju, a roditelji nisu imali ništa protiv da djeca na taj način provode svoje vrijeme. Šteta je što takvih emisija danas na našoj televiziji nema, no bez obzira na to, edukativnog sadržaja ipak ne nedostaje, samo je potrebno obratiti pažnju.
Daniel Anderson, istaknuti istraživač ovog područija, sumira dosadašnja saznanja navodeći da televizija može imati zaista pozitivan efekat na dječiji razvoj, ali da su roditelji ti koji trebaju osigurati da gledanje televizije bude iskustvo koje obogaćuje, a ne oštećuje.
Istraživanja 21. vijeka
Prema rezultatima američkog istraživanja sa Child Health Institute, koje je predvodio Dimitri A. Christakis (2006), edukativni program uspješno proširuje dječije znanje, utiče na rasnu toleranciju, te povećava maštu. Christakis navodi da za pozitivne efekte kognitivnog razvoja djece ključnu ulogu ima kvaliteta edukativnoga programa.
Predlaže se snimanje TV emisija, njihovo gledanje, te rasprava o njima. Pokazalo se da takav način gledanja televizije povećava sposobnosti razumijevanja kod djece i neke vještine mogu biti poboljšane, što je u isto vrijeme i zanimljivo i korisno.
Televizija može biti zabavna i edukativna, može otvoriti novi svijet za djecu dajući im priliku da putuju cijelom zemaljskom kuglom, uče o različitim kulturama, te šire ideje i znanja koja možda nikad ne bi imali priliku susresti u svojoj zajednici. Ona nudi i širok spektar edukativnih emisija namjenjenih maloj djeci, predškolcima, školarcima i dr.
Gledajući emisije predškolskog programa, djeca mogu naučiti azbuku/abecedu, brojeve, boje, oblike, proširiti vokabular sinonimima i slično. Program namjenjen školskoj djeci često sadrži informacije o prirodi, istoriji, fizici, hemiji i slično. Bez sumnje, televizija može biti vrlo koristan i zabavan izvor informacija koje mogu doprinijeti dječijem znanju. Samo ju je potrebno pravilno primijeniti.
Emisije sa prosocijalnim sadržajem i porukama mogu pozitivno uticati na dječije ponašanje. Programi s pozitivnim primjerima drugih ljudi mogu uticati na gledatelje u vidu pozitivnih životnih promjena.
Treba uzeti u obzir studije koje su pokazale kako se širina vokabulara, one djece koja gledaju televiziju, povećala – posebno kada se radi o terminima vezanim za svijet oko nas i svemir. Osim navedenog, televizija omogućava djeci da prošire svoj repertoar interesa, jer im pruža uvid u brojne teme koje dijete samo ne bi otkrilo: arhitektura, hemija, arheologija i sl.
Umjereno gledanje televizije, na određeni način, može pomoći učenju i razvoju kreativnosti kod djece. Djeca koja u umjerenoj mjeri gledaju televiziju, pokazuju bolji školski uspjeh od djece koja pretjerano gledaju televiziju, te od djece koja uopšte ne gledaju televiziju.
Važno je birati program koji odgovara dječijoj dobi, na način da ono pomoću njega uspješno uči korisne stvari. Odgovarajuće emisije mogu razviti dječiju maštu, poučiti obiteljskim vrijednostima, pospješiti kognitivni razvoj i sl. Mnogi bi se iznenadili koliko djeca zapravo vole i gledaju edukativne sadržaje, a razlog tome je prirodna dječija radoznalost. Ako postoji određena tema za koju je dijete zainteresovano, vrlo je vjerovatno da o tome postoji emisija, ili DVD. Dječije emisije, bez obzira jesu li primarno edukativne ili ne – mogu potaknuti na učenje.
Preko TV-a djeca mogu istražiti mjesta, životinje i stvari koje drugačije ne bi mogli
Mnoga djeca nemaju prilike posjetiti kišne šume i prašume ili vidjeti žirafu u divljini – ali mnogi to vide preko TV-a. Srećom, edukativni program pun je emisija i filmova koji omogućavaju gledateljima da vide neopisive prizore prirode, životinja, druga društva i kulture, znanstvena dostignuća i slično. Osim djece, i odrasli mogu mnogo naučiti o svijetu u kojem žive. Mnoge emisije, moguće je naći na programima kao što su National Geographic, Discovery Channel, Animal Planet i slično.
TV emisije mogu inspirisati djecu da se okušaju u novim aktivnostima i uključe u „neobavezno“ učenje
Djeca preferiraju učenje ako je uključen njihov omiljeni lik jer im je on uzor, te se tada i oni sami žele uključiti. Takođe, predškolske emisije posebno su učinkovite za stvaranje novih ideja i učenje aktivnosti jer su korišteni zanimljivi likovi da ih motivišu.
Televizijski filmovi mogu potaknuti djecu da čitaju knjige
Od mnoštva novih filmova koji izlaze svake godine, vrlo je vjerovatno da su neki temeljeni na knjizi. Roditelji mogu potaknuti djecu da pročitaju knjigu na način da se dogovore kako će pogledati i film. Takođe, nakon što pogledaju film mogu postaviti djetetu izazov da pročitaju knjigu i procjene koliko se sadržaj podudara, odnosno koliko se razlikuju događaji u filmu i knjizi – što će doprinijeti razvoju kritičkih sposobnosti i uočavanja detalja.
Djeca mogu razviti i analitičke sposobnosti raspravljajući o temama u medijima
Pitanja kao što su: „Ko je glavni lik? Opiši radnju? Ko je to učinio? Oko čega je stvoren konflikt i kako je razriješen? Šta misliš da će se dogoditi sljedeće? Šta je lik mogao učiniti drugačije?“ pomažu razvoju mišljenja, sposobnosti rješavanja problema, zamišljanju imaginarnih potencijalnih situacija, predviđanju i čine gledanje televizije aktivnim.
Treba izvući korist iz onoga što dijete vidi na crtanom filmu ili nekoj emisiji tako da prepriča ili prenese ono što je vidjelo. Ako dijete voli crtati ili bojiti – može se zamoliti da nacrta nešto povezano sa emisijom koju je vidjelo. Ako voli pisati sastave – može prepričati šta se dogodilo u crtiću. Tako dosjećanjem dijete vježba svoje pamćenje.
Upravo to čine učenici i studenti kada se pripremaju za test – dosjećaju se informacija, a ovo je zanimljiv način uvježbavanja te sposobnosti.
Osim toga, sposobnost uočavanja detalja može se takođe izvježbati nekim „igricama“. Možete se dogovoriti s djetetom da prilikom gledanja neke reklame pokušate zapamtiti što više detalja i radnji koje su se dogodile i zatim provjeriti ko je uočio i zapamtio više. Već sam dogovor da je cilj dati što više i detaljnih odgovora – potaknuće dijete da pažljivo prati i uočava. S vremenom, djetetu će ući u naviku detaljnije opažati svijet oko sebe što doprinosi boljem pamćenju. Više od samog pamćenja novih informacija, djeci će za cijeli život pomoći razvijanje kritičkog mišljenja. Tako vrijeme gledanja TV-a može poslužiti kao vježba za pitanja s kojima će se djeca susretati na testovima u školi, te uvidjeti kako razmišljanje o tome može zapravo biti zanimljivo.
Dobri primjeri i idoli mogu imati i pozitivan uticaj na djecu
Poseban utjecaj na djecu imaju ljudi koji se mogu vidjeti na televiziji, pogotovo kada je riječ o drugoj djeci. Naravno, to može imati i negativan učinak. Srećom dječiji program promiče pozitivne postupke, kao što je zdrav život, prehrana, navike i ekološka osvještenost. Kada djeca vide svoje omiljene likove kako čine dobra djela – to će im dati pozitivan primjer kako se ponašati.
Osim navedenog, televizija može biti sredstvo kojim će se svi članovi porodice, bez obzira na godine, okupiti i zajedno družiti.
Budite dobar primjer svojoj djeci, jer vaše ponašanje ima veći uticaj od onoga što kažete
Neka gledanje TV-a bude privilegija koju treba zaslužiti. Na taj se način dijete uči postaviti prioritete, odgovornosti i „zaraditi“ nagradu. Npr. nakon što napiše domaću zadaću ili pospremi sobu (što je prioritet) moći će uživati u gledanju svoje omiljene serije (što je nagrada).
Birajte pažljivo
Najvažnije je pažljivo odabrati program koji će djeca gledati. Metaforički, o televiziji se može razmišljati kao i o hrani (ali ne u smislu da je neophodna za život). Nije sva hrana dobra za zdravlje, posebno za dječije zdravlje. Stoga roditelji trebaju odabrati hranu s najboljim nutritivnim sastojcima, izbjegavati previše šećera i brzu hranu. Slično je i s televizijom. Treba pažljivo odabrati dužinu gledanja, vrstu programa te sadržaj.